ikea

Svenska företag positionerar sig i världen

Två svenska företag positionerade sig förra året bland de 100 största i världen. Sedan Ikea startades 1943 i det lilla småländska formatet av Ingvar Kamprad har det vuxit till ett multinationellt jätteföretag, med verksamhet i 45 länder. Det är detta företag som förmedlat köttbullen som symbol för det enkla och svenska. Det andra multinationella svenska företag som kvalificerat sig i 100-klubben är H&M, som startades 1947. När Henning Persson tog över verksamheten 1968 inleddes en tid av expansion och förändring. 1976 öppnades den första butiken i Storbritannien och H&M har fortsatt att växa och genom sin storhet blivit ett av de svenska företag som fått stå till svars för missförhållanden och initiera förändringar i den asiatiska konfektionsindustrin. Det tål att påpekas att en rad uppfinningar under de senaste århundradena resulterat i svenska företag som vuxit och gjort sig kända. Volvo har ett etablerat gott rykte utomlands, och Saab visar inte bara bilindustrin utan är ett av de svenska företag bredvid Bofors som är ledande inom försvarsindustrin. I det sammanhanget bör kanske nämnas Alfred Nobel, pappa till Nobelpriset gav ytterligare möjligheter för svenska företag att visa att det svenska står på en mycket solid grund.